januari 3, 2018

Partners

EDITIE 22: vrijdag 1 december 2017 – Door: Susan Wiendels – De verpakking is een krachtige marketingtool, en steeds meer cafetariaondernemers gaan er als zodanig mee om. Zo ook Dennis van Leeuwen, eigenaar van cafetaria Jolidé. Hij plaatst verpakkingen op een voetstuk. En niet alleen om te voorkomen dat de friet en de snacks koud worden. Zijn rood-geel gekleurde papieren tasjes met logo vallen op in het straatbeeld van Utrecht en Houten. ‘Het verhoogt je naamsbekendheid. Elke gast of koerier komt wel langs een huis of een bedrijf. Ze zien je.’

Plastic is voor hem een no-go- area. ‘Dat past niet bij onze groene en innovatieve uitstraling. Zover is het nog niet, maar het liefst zou ik helemaal zelfvoorzienend zijn. Dat je niet meer afhankelijk bent van energieleveranciers. Als je dát wilt, dan moet de verpakkingslijn binnen je bedrijf daar wel bij aansluiten.’

Collega-ondernemer Helen Geul is al een paar stappen verder. In 2008 opende ze haar biologische snackbar aan de Jan van Galenstraat in Amsterdam. In het knusse Natuurlijk Smullen ademt alles duurzaamheid, inclusief de disposables. ‘Verse patat, hamburgers van honderd procent biologisch vlees, vegetarische en glutenvrije snacks, daar past natuurlijk geen plastic bakje als verpakking bij, maar een kartonnen. Daarmee laat ik zien waar ik voor sta.’ Ze lacht: ‘Alles is hier afbreekbaar. Tot en met de tandenstoker.’

Prijs

Barend Vellinga van OrganicWare ziet dat steeds meer cafetariahouders duurzame verpakkingsmaterialen, disposables en servetten omarmen. Duur? ‘Nee hoor. We kunnen met bepaalde duurzame producten de prijs van het traditionele plastic al aardig benaderen. Bijvoorbeeld met een frietbakje van kraftpapier. Hiermee houd je de kosten het best in de hand. En wil je als ondernemer wat meer laten zien? Dan bedrukken wij de kraftbakjes vanaf 25.000 stuks. Dat doen we natuurlijk uitsluitend met kleuren vanuit plantaardige grondstoffen. Bovendien kun je door de afwijkende standaard die gasten gewenst zijn een andere prijs vragen.’

Peggy Hollander-Bakkenes van Duni Benelux ziet echter dat er plastic A-bakken worden gebruikt omwille van de prijs en het gemak. ‘Dat is natuurlijk prima, maar val je dan wel voldoende op in deze tijd? Zeker wanneer gerechten meegenomen worden of thuis worden geconsumeerd is het belangrijk dat een ondernemer zichtbaar is. Natuurlijk is niet elk materiaal geschikt voor elk gerecht en kost een goede verpakking soms wat meer, maar het kan zoveel meer betekenen voor je bedrijf.

Totaalbeleving

Jeroen Heijsen van Conpax is ervan overtuigd dat de consument in een luxe cafetaria meer wil betalen als de totaalbeleving goed is. ‘Disposables zijn daarvan een belangrijk onderdeel. Sterker nog, dichterbij kun je niet komen, je bent immers aan het eten. Dat kun je doen door een aansprekende bedrukking of de vorm en het materiaal aan te passen. Een vers ambachtelijk frietje komt natuurlijk veel beter tot zijn recht in een stijlvol en duurzaam frietbakje van bruin karton dan een plastic A-bakje.’

Wel heeft hij een waarschuwing. ’Rondom duurzaamheid en verpakkingen heerst veel onduidelijkheid. Bruin karton is lang niet altijd milieuvriendelijk. Of een verpakking ook daadwerkelijk duurzaam is, is te herkennen aan de bijbehorende certificaten. Denk aan het FSC-logo. Een duurzame verpakking moet ook als zodanig herkenbaar zijn voor de consument.’